انواع قرارداد کتاب

قرارداد چاپ کتاب به روش های مختلفی انجام می شود. میزان حق تالیف (حق التالیف) کتاب یا نویسنده بستگی به نوع قرارداد و نیز عوامل دیگری دارد که در مقالات بعدی به آن اشاره کرده ایم. 

بطور کلی در قرار داد چاپ کتاب 3 اصل مهم تشریح می شود: اصل اول حقوق مربوط به نویسنده مانند حق التالیف، اصل دوم حقوق مربوط به ناشر و وظایف ناشر و اصل سوم نیز چگونگی انجام کار می باشد.

 شاید بتوان گفت که به تعداد انتشارات ها قراردادهای گوناگون وجود دارد! اما از یک نظر می توان کلیه قرارداد ها را به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • سرمایه گذاری توسط نویسنده

  • سرمایه گذاری توسط ناشر

  • سرمایه گذاری مشترک

  • واگذاری اثر

قرارداد چاپ کتاب

سرمایه گذاری توسط نویسنده:
در این روش کلیه هزینه ها توسط مولف انجام می شود. در این نوع قرارداد دستمزد ناشر توسط نویسنده پرداخت می شود. در این نوع قرارداد بیشترین ضرر و یا زیان و یا سود متوجه نویسنده خواهد بود. با توجه به افزایش چشمگیر هزینه های چاپ و مواد مصرفی مانند کاغذ، این نوع قرارداد ها برای انتشارات با صرفه تر بوده و ریسک آن برای ناشر صفر است. در این رو بهتر است که نویسنده با مراحل چاپ کتاب آشنایی داشته باشند.

سرمایه گذاری توسط ناشر:

این روش یکی از انواع قرارداد چاپ کتاب است که در آن ناشر کلیه هزینه های چاپ کتاب هزینه های چاپ کتاب را به عهده می گیرد. در این نوع از قرارداد، ناشر برای مولف حق تالیف در نظر می گیرد. معمولا این روش از قرارداد برای نویسنده های معتبر و آثاری که احتمال فروش بالایی دارند انجام می شود.

حق تالیف رایج برای نویسنده های معتبر و یا آثار خوب حدود 10 درصد از قیمت پشت هر جلد کتاب که به فروش می رسد، می باشد. البته این عدد تقریبی است و می تواند برای نویسندگان و ناشرین مختلف متفاوت باشد.

سرمایه گذاری مشترک:

یکی از روش ها در انواع قرارداد چاپ کتاب، سرمایه گذاری مشترک می باشد. در این نوع  قرارداد نویسنده و ناشر، هزینه ها را بطور مشترک متقبل می شوند. در این نوع قرارداد سود حاصل از فروش نیز به همان نسبت مشارکت در سرمایه گذاری، بین نویسنده و ناشر تقسیم می شود.

واگذاری اثر
گاهی ممکن است یک نویسنده تمایل به فروش اثر خود در ازای دریافت مبلغ معینی داشته باشد. در چنین حالتی امتیاز کتاب برای همیشه به ناشر واگذار خواهد شد و سود و زیان متوجه خریدار ( ناشر ) خواهد بود. برای آشنایی در این زمینه یک نمونه قرارداد را می توانید از لینکی که در انتهای این مقاله آمده است را دانلود کنید.

جهت مشاوره در زمینه چاپ کتاب با تلفن همراه یا وات ساپ به شماره  09127094059 همواره پاسخگوی شما هستیم.

 همچنین می توانید از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباط باشد.

جمع بندی:

در مقاله بالا با انواع قرارداد چاپ کتاب آشنا شدید. نوع قرارداد چاپ کتاب تابع سیاست ها و تصمیمات مدیریتی ناشرین و گاهی نویسندگان می باشد. به همین علت نوع قراردادها و محتوای آن متفاوت می باشند. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند لینک های زیر را مطالعه کنند:

  • انواع قطع کتاب برای چاپ کتاب کدامند و کدام اندازه برای چاپ اثر شما مناسب تر است؟
سبد خرید